Onlangs kreeg ik een mailtje van Jenny. Het
vervulde mij met warme genegenheid want
Jenny nam destijds een hoge plaats in op
mijn geheime verlanglijstje.
Die gevoelens werden in eerste instantie nog
intenser toen ik de bijlagen zag die ze mee
had gestuurd. Een fraai schooldiploma en een
aandenken met de handtekeningen van alle
leraren en leraressen.
Dat was nog eens mooi
materiaal voor ons maandelijkse
nieuwsbulletin.
Tegelijkertijd echter borrelden weemoed,
jaloezie en zelfs ergernis bij mij op want
waarom had ik die mooie souvenirs van onze
schooltijd zelf niet, erger nog ik had ze
nog nooit eerder gezien en kende zelfs het
bestaan er niet van. Ik pijnigde mijn
hersens maar er kwam niets van herkenning
naar boven.
Als ik ze ooit had gehad dan had
moeder ze zeker bewaard in haar kastje en
was ik ze daar wel tegen gekomen. Hoe was
dit nu weer mogelijk?
Ik snapte er niets van en besloot het Mini
te vragen.
Haar eerste reactie was dat het ook voor
haar vreemde voorwerpen waren.
Maar waarom had Jenny ze dan wel? Had zij
een uitmuntend eindrapport gehad of een
uitzonderlijke prestatie geleverd tot
meerdere glorie van de school?
Ook Marianne maar eens gemaild en gevraagd
wat zij er van vond. En ja hoor, zij had ze
wel. Weliswaar was ze het bestaan ervan
vergeten maar een korte zoektocht tussen
haar oude schoolspulletjes toverde dezelfde
documenten tevoorschijn.
Nu begon ook Mini te twijfelen, achteraf
kwamen ze, hoewel onvindbaar, haar toch niet
helemaal onbekend voor.
Het was nu al, zonder nog meer klasgenoten
te vragen, drie tegen één dus iedereen moet
ze wel hebben gekregen, behalve ik
natuurlijk weer….. Maar waarom?
Had ik een slecht rapport? Ik denk het niet.
Laagste cijfer een zes, hoogste een negen…
Wat was er toen toch met mij aan de hand?
Het valt op dat ik ook op diverse
schoolfoto’s ontbreek.
Natuurlijk, er zijn exemplaren bij met maar
een paar klasgenoten, logisch dat je daar
niet overal op staat. Maar neem nu die
prachtige foto van onze eerste klas, liefst
zevenveertig kinderen staan erop maar wie
niet? Of de schoolreisjesfoto’s op het
voetbalveld met alle jongens, de
watervalfoto en zelfs op een kiekje genomen
op een varende boot, zoek je mij tevergeefs.
Nu komt dat de kwaliteit van de betreffende
foto’s wel ten goede, maar toch; waar was
ik?
Het antwoord luidt; elders… Daar was ik ook
vaak met mijn gedachten.
Hoewel ik goede cijfers had, stonden er
regelmatig opmerkingen bij als :”Gerrit kan
veel beter” of woorden van gelijke
strekking.
Ook in mijn latere leven kwamen dergelijke
aanmerkingen zelfs bij diverse disciplines
steeds terug.
“Je had veel meer kunnen bereiken als je dit
of dat of zus of zo enz. enz.” Ja, als……………
Ik zit zo niet in elkaar en de hoogste top
en het onderste uit de kan hebben mij nooit
aangetrokken.
Daarbij is enige gemakzucht mij niet vreemd
en waarom moeilijk als het ook makkelijk
kan.
Je doet jezelf volgens anderen te kort maar
je bespaart je ook de bijbehorende stress.
Ik heb me altijd aan de raad van meneer Buma
gehouden die een eigen bewerking had van het
spreekwoord…. “Met de hoed in de hand, kom
je door het ganse land.” Hij voegde er aan
toe;
“Maar met de pet op je test red je het ook
best.” En in de praktijk is me dat altijd
aardig gelukt.
Maar goed, dit alles neemt niet weg dat ik
nog altijd niet weet waarom mij dit gemis is
overkomen.
Onoplettendheid tijdens de uitreiking of
toch een diep zwart gat in mijn geheugen?
Baal, lieve klasgenoten die ze ook niet
(meer) hebben met me mee en geniet van die
van Jenny en; geluksvogels die ze nog wel
hebben, wees er zuinig op en koester ze als
een kostbaar kleinood.
De waarde van iets blijkt pas wanneer je het
mist…………………