KERKGANG

 

 




Uitgaan van de Grote kerk op de Markt - ca 1893
M

 






KERKGANG
De kerk gaat uit de dienst is klaar.
Men blijft wat klitten bij elkaar.
Nog even naar de rogge vragen
of over lage prijzen klagen.
“Hoe is’t noe met oen zeeke va?”
Zo kuiert men een poosje na.

Via Papengang, Knibbelbrugsteeg
loopt de Markt dan langzaam leeg.
Op weg naar de van Lochemstraat
waar de kleedwagen te wachten staat.
Een laatste groet “good goan” en dan;
goat ze wear op hoes op an..



Deze fraaie foto van het uitgaan van de Grote kerk op de Markt is in 1893 gemaakt door een van de heren van Heek vanuit de bovenverdieping het van Heekshuis.
We zien een gemêleerd gezelschap waartussen we de boerenkerkgangers meteen herkennen aan de knipmuts van de vrouwen en de kips bij de mannen. Allen schuifelen richting de Papengang.
Vooral voor de boerenbevolking die geen handel dreef op de dinsdagmarkt of elders in de stad, was de zondagse kerkgang meer dan alleen het tot zich nemen van Gods Woord. Vaak moest men te voet, per koetsje of kleedwagen van ver buiten de stad komen.
De Lipperkerkstraat en de Brinkstraat (een der langste straten van de stad) zijn van oorsprong eeuwen oude kerkenpaden waarlangs de boeren uit de Esmarke te voet ter kerke gingen. Na een week hard werken op de veelal afgelegen boerderij waarbij je maar weinig mensen zag, was de kerkdienst een welkome afleiding waar men familie of bekenden ontmoette waarmee de laatste nieuwtjes konden worden uitgewisseld. Later toen de wegen beter werden, kwam men wel met een rijtuigje of kleedwagen (huifkar). Blijkbaar mochten deze niet op de Markt geparkeerd worden. Men stalde ze dus langs de Noorderhagen en de van Lochemstraat waar wel een oppasser voor de paarden dienst zal hebben gedaan. Via de Papengang (nu het Menistenstraatje), de Achterstraat(nu Stadsgravenstraat) en de Knibbelbrugsteeg kwam men weer bij de rijtuigen waar afscheid genomen werd. Opvallend is dat er toen op de Markt nog geen enkele kroeg te bekennen viel waar onder het genot van een glaeske over de preek nagepraat kon worden. Het latere café Monopole is nog een winkel, het huidige Blue Sakura en de Poort van Kleef zijn nog woonhuizen. Cafébezoek na de dienst, Frühschoppen noemen onze oosterburen het, dat vooral in het zuiden en “oaver ’n poal” wel in de R.K. traditie voorkwam, paste hier blijkbaar niet in de hervormde leer.


 

 




Wachtende koets bij de Grote Kerk op de Markt
 

 




De familie van Heek bij de achterkant van de Grote Kerk ...