M.S. BOEKELO
Dit jaar hadden we gekozen voor een 10 daagse
cruise met het motorschip “BOEKELO”over de
Twentse waterwegen langs de boeiendste
bezienswaardigheden van onze mooie streek.
Het was in een
woord fantastisch! Vanaf het water is alles
anders! Een aanrader!
Na 10 enerverende
dagen varen in luxe en comfort over de Dinkel,
Regge, Vecht, Twickelse Vaart, Schipbeek,
Oelerbeek, de Almelose grachten, het
Almelo-Nordhornkanaal en natuurlijk het
Twente-Rijnkanaal, zette kapitein C.Bonk ons,
door de stevige scheepskost vier kilo zwaarder,
weer veilig aan wal bij het terminal van de
Sesam in de Enschedese haven…………………
Allemaal flauwekul
natuurlijk, maar het motorschip BOEKELO heeft
echt bestaan.(zie foto hieronder)
Het werd in 1939
in opdracht van kapitein Veling uit Groningen
gebouwd door scheepswerf Niestern in Delfzijl.
De kustvaarder had een laadvermogen van 270 ton
en was geschikt voor het vervoer van los
gestorte goederen als graan, kolen en erts.
Veling bracht zijn schip onder bij rederij
Wagenborg die een contract had met de
Koninklijke Nederlandese Zoutindustrie in
Boekelo en dat verklaart natuurlijk ook de naam
BOEKELO voor het schip dat hoofdzakelijk werd
gebruikt voor het transport van zout vanaf het
filiaal van de zoutfabriek in Delfzijl naar
Scandinavië.
De eerste proefvaart ging dan ook
met een lading zout naar Zweden. Of de Boekelo
ook Twents zout in Hengelo heeft geladen, heb ik
niet kunnen achterhalen. Dat het schip een proef
van zeewaardigheid in het Golfbad van Bad
Boekelo goed heeft doorstaan, is een oud KNZ (AKZO) mopje.
Tijdens een hevige
storm in 1940 liep de boot samen met zusterschip ABRO aan de grond bij Ystad in Zweden maar werd
vlot getrokken terwijl de opgelopen schade kon
worden gerepareerd.
Tot zover een
redelijk normaal scheepsverhaal.
Maar toen kwam de
oorlog. De “Boekelo” werd twee maal voor de kust
van Engeland door onbekende, waarschijnlijk
Duitse, vliegtuigen aangevallen en beschoten,
maar wist zonder schade Terneuzen te bereiken.
In 1941 werd de kustvaarder opgeëist door de
Duitsers. Veling moest het schip afstaan maar
beurde in 1942 toch nog een redelijke afkoopsom
van het Duitse Rijk. De Duitsers zetten het
schip in voor het transport van ijzererts voor
de wapenindustrie vanuit het neutrale Spanje
naar Frankrijk. Bij een aanval door de
geallieerden in 1944 werd het schip tot zinken
gebracht. Na de oorlog werd het wrak wel
geborgen en aan de Nederlandse regering ter
beschikking gesteld die er echter geen
belangstelling voor had en het aan Frankrijk
verkocht waar het misschien onder een andere
naam en vlag nog altijd de wateren doorkruist.
Toch wel een
boeiend verhaal over een naar een Twents dorp
genoemd schip dat waarschijnlijk nooit de
Twentse wateren heeft bevaren maar wel de
bekendheid van ons Boekelose zout met zich mee
droeg.