NOVEMBERNIEUWS  2024
 

 

 






LIED   


Zoekend in haar rekje stuitte Mini op een van de beste bands van onze generatie.
De tophit die ze op deze plaat ten gehore brengen kunnen we cryptisch omschrijven als;
Een koningin die zich wil ontworstelen aan de dagelijkse huishoudelijk sleur.


Zing je mee?


Kijk en luister bij     
NOSTALGIE



En heb jezelf een favoriet plaatje met dierbare of romantische herinneringen, geef het door aan Mini en we spelen het een volgende keer af…..




 

 

 

 

 

Hij is weer in ’t land!


 

 

 

 

 

 

 

 

 




Postkoets van de keizerlijke post van Thurn und Taxis
 

 






MÜNSTERSE POSTHUIS



Oud-leerlingen van mijn generatie zullen het nog wel kennen van de lagere school, het gezamenlijk te zingen lied;


“Hoog op de gele wagen

rijd ik door berg en dal.

Lustig de kleppers draven,

blij klinkt het hoorngeschal”.




Van die tekst begrepen we als negenjarigen weinig en het werd ons ook niet uitgelegd. Alleen een laatste strofe was leuk; “Ik kan van uw schoonheid niet scheiden, maar ’t gaat voorbij, voorbij. ”
We zongen dan zo luid mogelijk voor de d in scheiden een t. Lol!
Veel later toen het lied in het Duits werd gezongen door peroxide Heino begreep ik waarom het ging… Je zit naast de koetsier op de bok van een geel gekleurde postkoets en passeert tijdens de rit diverse mooie plekken, leuke ontmoetingen, liefde en verdriet. Je wilt er eigenlijk wel blijven, maar de wagen rijdt door en door en je moet mee tot je op een moment merkt dat niet de koetsier meer naast je zit maar MAGERE HEIN, met in ene hand niet een zweep maar een zeis en in de andere geen hoorn maar een zandloper. Je wilt wel van de wagen afspringen, maar het lukt niet, je rijdt mee tot het bittere eind. ( de rit met de postkoets is dus eigenlijk een metafoor voor onze levensloop)
Deed zo’n gele postkoets in vroeger dagen ook Enschede aan?
Jazeker, daarvoor moeten we eerst terug naar de tijd van de oude Romeinen. Wanneer wij het woord post gebruiken, denken we aan brieven die de postbode brengt. Post stamt echter af van het Latijnse Posita dat wisselplaats voor paarden betekent. De Romeinen hadden al door dat je een bode sneller van de ene plaats naar de andere kon krijgen wanneer hij zijn paard direct voor een vers paard kon ruilen. Deze posita waren bij herbergen aan belangrijke handelswegen te vinden en waren de voorlopers van de postkantoren.


            

Ook in latere tijden waren ze in Europa in gebruik, maar je moest rijk zijn of eigen paarden hebben om er gebruik van te kunnen maken. Om de bodediensten ook voor iedereen te reguleren, benoemde keizer Maximiliaan de Italiaanse edelman de Tassi die veel ervaring had, tot postmeester voor het hele Duitse rijk. Tassi pakte het voortvarend aan en in de loop der jaren legden hij en zijn nakomelingen een netwerk van lijndiensten per paard(postiljon)en koets aan tussen de belangrijkste hoofd en handelssteden door geheel Europa. Het was een groot succes en de familie Tassi kreeg het monopolie, werd in de adelstand verheven tot vorst van Thurn und Taxis en een van de rijkste families in Europa. Hun koetsen waren te herkennen aan de fel gele kleur. Een van deze oude routes liep van Deventer over Goor, Beckum en Gronau via Münster verder Duitsland in. Deze deed ook, wanneer nodig, Enschede aan. In 1609 werd een bodedienst tussen Amsterdam en Münster opgericht waar ook Enschede als vaste halteplaats werd opgenomen. De zogenaamde Münsterse Postwagen waarvan de koetsier die bij het naderen van de stadspoort al op zijn hoorn blies om zijn komst aan te kondigen, stopte bij de herberg “de Schildskoning” aan de Langestraat waar nu de Katholieke kerk staat en die werd uitgebaat door de familie Schild. Een achterkamertje van de herberg was ingericht als postkamer, waar men brieven kon brengen of afhalen terwijl de kosten met de koetsier konden worden afgerekend. Controle was er niet en iedereen kon zien wie er post kreeg of verstuurde. Ook konden passagiers hier opstappen. De “Schildkoning” kreeg door deze extra taak de naam “Het Münsterse Posthuis” Ook in de 19e eeuw toen het postvervoer werd gereorganiseerd en eerst over ging naar de Preusische Post en later de Nederlandse Postdienst en er lijndiensten bijkwamen op Zwolle, Deventer en Vreden, veranderde er niet veel. Er werd alleen een postmeester aangesteld die voortaan de gang van zaken op het kantoortje regelde en de post voor de diverse bestemmingen al voorsorteerde en in zakken deed. In eerste instantie was dat vaak de herbergier van het Münsterse Posthuis later een door de overheid aangestelde ambtenaar. Het Münsterse Posthuis heeft haar taak meer dan tweehonderd jaar vervuld tot 1838 toen de familie Le Roi inmiddels eigenaar was geworden en het verkocht aan het kerkbestuur van de Rooms Katholieke kerk, waarvan het onderkomen aan Achter ‘t Hofje dat niet meer was dan een boerenschuur en veel te klein werd voor het steeds groter wordende aantal gelovigen. De herberg werd afgebroken en in 1842 kwam de nieuwe R.K.kerk onder protest van het bestuur van de Hervormde kerk( twee kerken te dicht bij elkaar en storend klokgelui) gereed. Een nieuw onderkomen voor een kantoor en halteplaats voor de postkoets werden gevonden bij Herberg “de Gouden Klomp” met de mooie oude poort van huize Hengelo op de hoek van de Gronause en Oldenzaalsestraat. Ook hier was een achterkamertje voldoende. Toen dit pand in 1862 door de grote brand werd verwoest( alleen de poort bleef gespaard) werden noodkantoortjes ondergebracht bij de postmeester aan huis tot een nieuw pand werd geopend aan de Zuiderhagen dat in 1904 flink werd uitgebreid tot het grote kantoor aan de Haaksbergerstraat dat er nog altijd staat. Ook dit werd te klein en ik weet nog dat de eerste paal voor het moderne postkantoor aan de Boulevard in 1960 de grond in ging. De postkoets verdween toen de trein en later de bus verscheen. Ook de grote prestigieuze postkantoren die net als de stationsgebouwen de stad een voornaam aanzien moesten geven, zijn inmiddels niet meer in gebruik en vervangen door grote sorteer- en distributiehallen op industrieterreinen.
Net als in tijd van de postkoets zijn kleine servicepunten voor de particulier blijkbaar weer voldoende.




 

 




De fraaie oude poort van het Huys te Hengelo als ingang van de stallen bij herberg De Gouden Klomp
 

 




De postkoetslijndienst Oldenzaal-Zwolle die ook de Gouden Klomp  in Enschede aandeed.
De eigenaar had een toepasselijke naam.

 

 




De oude poort van het Huys te Hengelo is nog te vinden aan de Strootsweg...
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PHILIPS, wie heeft het licht niet gezien!!


Van gloeilampen tot kerstverlichting, van radio’s, TV ’s tot keukenapparatuur, je kunt zo gek niet opnoemen.
Hoe is dit bedrijf zo’n gigant geworden?

Hierbij een stukje geschiedenis van Philips en het succes van de gloeilampenfabriek

Gerard Philips en zijn vader Frederik richtten in 1891 het bedrijf Philips op dat in eerste instantie begon als een gloeilampenfabriek. De fabricage in gloeilampen bleek zoveel succes te hebben dat het bedrijf in de daaropvolgende jaren in staat was veel concurrerende gloeilampfabrikanten op te kopen. In 1908 volgde de overname van een machinefabriek, waarna Philips eigen machines kon
maken om de gloeilampen te fabriceren.
Door het succes van het bedrijf kon Philips uitbreiden naar andere productietakken. Zo volgden er een metaal-, glas- en papierfabriek. Deze andere producten werden ook allemaal toegepast bij de fabricatie van gloeilampen. In de jaren ’30 groeide Philips uit tot één van de grootste bedrijven van Nederland.
De Tweede Wereldoorlog veroorzaakte rumoerige jaren voor het bedrijf.
Philips werd aan het begin van de oorlog al onder toezicht van Duitsland gesteld en moest voor de Duitse oorlogsindustrie produceren. Werknemers vertraagden en saboteerden de boel veel waardoor er na twee jaar strenger werd opgetreden. Onder het toeziend oog van de derde toezichthouder namen de leveringen aan Duitse opdrachtgevers toe en voldeed de productie van Philips eindelijk aan de planning.
Eind 1942 werden fabrieken in Eindhoven gebombardeerd door de geallieerden, omdat daar radio's werden gemaakt voor de Duitsers. De Duitsers zagen door deze vernielingen hun kans schoon en dreigden een groot deel van de werknemers voor arbeidsinzet naar Duitsland op te roepen. Frits Philips kreeg in dezelfde periode een ‘verzoek’ om in Vught een werkplaats te beginnen. Dat leidde tot een ‘deal’; zijn werknemers zouden met rust gelaten worden en hij zou meewerken aan de bouw van de fabriek in Vught. Philips was het enige particuliere bedrijf dat binnen het prikkeldraad van een kamp mocht opereren.
In het concentratiekamp werd gebruikgemaakt van dwangarbeid. Hoewel er iets te zeggen valt over de gedwongen arbeid, spaarde het bedrijf uiteindelijk honderden mensenlevens, onder wie veel joden, doordat zij hen bescherming boden. Op aandrang van een aantal joodse overlevenden van het Philips-kommando in concentratiekamp Vught kreeg Frits Philips in 1996 de Israëlische Yad Vashem-onderscheiding uitgereikt.
Verder kwam het bedrijf financieel gezien relatief goed uit de oorlog en opende het in 1964 al een nieuwe vestiging. Ook in het buitenland werden vestigingen geopend.

Het bedrijf dat in 1891 in Eindhoven werd opgericht, is van een goedlopende gloeilampenfabriek naar een multinational gegaan en focust het bedrijf zich inmiddels op medische apparatuur.




      



 

                            
                                

    


                            


 

 

 

 

 

 

 

 

 





OP BEZOEK BIJ RIA


Vrijdag 1 november waren we met ons vaste clubje klasgenoten uitgenodigd bij Ria in Lonneker.

Ria en Jan wonen er prachtig. Voor de drukke Oldenzaalsestraat maar achter een fraai, wijds uitzicht over weilanden met paarden en koeien tot aan een verre bosrand…
Het was weer als vanouds gezellig waarbij we genoten van elkaars verhalen en vooral kwalen waaraan we op onze leeftijd niet ontkomen, maar die ons niet verhinderen elkaar een paar keer per jaar te ontmoeten. 
Toch prachtig na meer dan 70 jaar.
Ria bleek een geweldige gastvrouw die ons verwende met allerlei lekkernijen waarvan gretig gebruik werd gemaakt.
We danken haar en Jan dan ook hartelijk voor hun gastvrijheid en goede zorgen. 

Op naar volgend jaar november wanneer we allemaal hopen de 80 te hebben gehaald!
Misschien aanleiding voor een extra mooi feestje?


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 





DHR. SELLENRAAD 

De meeste van onze klasgenoten zullen zich zijn naam nog wel herinneren uit de tijd dat we nog op de Stevenfenneschool zaten en de verdienstelijkheden van onderwijsinspecteur J.A. Sellenraad.

We hebben zijn werkzaamheden eens nader bekeken om daarvan een beeld te krijgen.



 

 

 

 

 




Toespraak van dr. Sellenraad op de Oude Markt op Bevrijdingsdag 6 mei 1947...
 

 






Aanvankelijk kwam hij in 1929 als inspecteur voor het Lager Onderwijs naar Lonneker maar toen in 1934 beide steden werden samengevoegd werden zijn werkzaamheden naar Enschede verplaatst. Op opvoedkundig gebied is hij van grote betekenis geweest. Om een paar te noemen, hij introduceerde verkeersonderwijs, gymnastiekles, een kweekschool voor kleuteronderwijs, een medisch opvoedkundig bureau
Minder bekend maar eveneens belangrijk zijn zaken van vóór zijn onderwijsperiode waarin hij ook zijn voetsporen heeft verdiend.     
Op 20 april 1931 werd in café Ten Berge (Avion) aan de Deurningerstraat 27 op zijn initiatief  de Vereniging voor Vreemdelingenverkeer Lonneker opgericht.
Het doel was niet alleen om zoveel mogelijk mensen van buitenaf naar haar gebied te trekken maar ook om haar eigen leden en de bewoners van Enschede te laten genieten en met de mooie Twentse streek vertrouwd te maken. Om het aantrekkelijke van Lonneker meer bekendheid te geven werden in de zomermaanden op de woensdagavonden autobustochten door Lonneker georganiseerd.
Zo’n tocht begon in de Langestraat, dan langs de Snippert, over tuindorp Dolphia, door de Zuid-Esmarke naar Usselo, van daar uit door Twekkelo via de Waarbeek (toen nog Lonneker) en het Twekkelerveld naar Enschede. Er werden ook excursies georganiseerd. De eerste vond plaats op 7 juni 1931 naar het Smalenbroek dat eigendom was van Mr. E. ter Kuile. Ook was er een propagandacommissie die onder leiding van de tekenleraar/kunstenaar Gerard van Haeften zeer actief was.
Op 22 september 1932 werd een bustocht speciaal voor werklozen naar de kanaalwerken georganiseerd ten behoeve van het Twentekanaal in de omgeving van Goor, Markelo en Lochem. Verder werd besloten de VVV-Lonneker lid te laten worden van de Vereniging tot Behoud van Natuurmonumenten. Daardoor werd namelijk het recht verkregen om voor haar leden tochtjes naar het Buurserzand te organiseren.
Na drie jaar, toen Lonneker in Enschede was opgegaan, werd de belangstelling van de leden minder.      

  
Op 25 juli 1934 ging de VVV-Lonneker ter ziele en werd besloten het financiële saldo te schenken aan de Vereniging tot uitzending van zwakke kinderen uit de voormalige gemeente Lonneker. De maatschappelijke bijdragen van de heer Sellenraad gingen ook daarna niet ongemerkt voorbij.
Om er een paar te noemen;
In 1933 was hij betrokken bij de oprichting van de TIVO, het Twents Instituut voor Opvoedingsvraagstukken.
Op 7 mei  1934 werd hij benoemd tot gemeentelijk inspecteur van het onderwijs te Enschede en in 1941 kreeg hij de Enschedese erepenning uitgereikt.
Er zou nog een hele reeks van benoemingen en erepenningen volgen maar het wordt teveel om het  hier allemaal te beschrijven. De voornaamste is wel dat het belang van opvoedkunde door de Enschedese gemeenteraad zo hoog werd geacht dat ze in 1962 besloot tot het instellen van een Pedagogische penning en werd hij hoofd van het Pedagogisch Centrum.
Op 6 mei  werd hij benoemd tot Officier in de Orde van Oranje Nassau en kreeg hij door burgemeester Thomassen de Koninklijke onderscheiding uit gereikt.
In 1990 werd de Pedagogische penning hernoemd naar de Sellenraadpenning.

Weten we het nog?

In onze lagere schooljaren waarin de Stevenfenneschool in oktober 1956 haar 25-jarig bestaan vierde, nam de
 heer Sellenraad als voorzitter van het pedagogisch centrum namens het Gemeente bestuur het woord.
Hij sprak o.m. de woorden “verheugd te zijn dat de school zich laat gelden, nu er een herdenking is.” De Stevenfenneschool was de eerste school waar de leden van de technische commissie rekening hebben gehouden met de wensen van het schoolpersoneel en pedagogen. (red. Tubantia)
Ik kan me niet herinneren of ik die avond de toespraak bewust heb waargenomen..
We waren achter de coulissen druk met voorbereiden van ons toneelstuk “Goudkopje” met zang en dans dat plaats vond in Café Bos aan de Kuipersdijk.
Het optreden was die avond voor de tweede keer. ’s Morgens voor de klassen, ‘s avonds voor de ouders…



 

 




Burgemeester Thomassen reikt een Koninklijke onderscheiding uit aan J.A. Sellenraad... 
hoofd Pedagogisch Centrum op 6 mei  1962...

 

 

 

 

 

 

 

 

 





 


 





IN DE ZAK…..



Ik vrees dit jaar met grote vrezen,
het avondje van Sinterklaas.
Want als hij in zijn boek gaat lezen,
word ik al angstig als een haas.


Daarin staat, denk ik, geschreven,
“die Gerrit Schorn is een racist
omdat hij van Piets oude leven
in slavernij te weinig wist.”


Men provoceert een leuke intocht.
Het wild geraas wordt luid gehoord.
Omdat Piet niet zwart meer zijn mocht,
wordt een kinderfeest verstoord.


Men poogt zijn eisen af te dwingen
met dreigen en een grote bek.
’t Zijn kleine groepen oproerlingen
maar media geven ze plek.


Ach Goede Sint, wilt U mij stoppen
in ‘t diepste duister van uw zak.
Zonder TV, Twitter en krantenkoppen,
voel 'k me meer op m’n gemak.




 

 




Gelukkig hebben we dit soort angst
inboezemende taferelen afgeschaft....




door mediagekte is tegenwoordig een plekje
in de zak soms ver te verkiezen boven...

 

 

 

 

 






UITSLAG RAADPLAATJE OKTOBER 2024



Allemaal goed! 

Dit keer 17 oplossingen die allemaal klopten. Het was dan ook niet moeilijk.
Iedereen herkende de pijl en boog van Schuttersveld, eens wereldberoemd om zijn ribfluweel en corduroy en werkgever van vele Enschedese vaders. Nu helaas vergane glorie…
De winnaar die werd uitgeloot, krijgt, passend bij de tijd van het jaar, zijn voornaam in chocoladeletters.                     
 
      Gelukkig waren er maar enkele nodig…



 

 

 

 

 




.
 

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

NIEUW RAADPLAATJE

 

Als we ons raadplaatje voor deze maand kort maar krachtig moeten omschrijven, heeft het te maken met; 

Sinterklaas, dieven en kranen…..
Veel succes!


Als er een lichtje gaat branden stuur het dan in.
We zien je puzzelresultaten graag  tegemoet bij;
 
 info@stefenfen.nl

 

of mail de oplossing door aan Mini en maak kans op een leuke prijs…

 

 

 

 


 

 

 

 

 

TOP

HOMEPAGE