OKTOBERNIEUWS  2025
 

 

 







LIED...


We weten dat Mini een hartstochtelijke fan van de Nederlandstalige Amsterdamse band de Dijk en voorman Huub v.d. Lubbe is.

Het is dan ook niet vreemd dat ze in deze hectische tijden van oorlog, hongersnood en andere ellende, naar een troostend lied heeft gezocht van haar favoriete zanger samen met een groot orkest.


Muziek verbindt!

  

Kijk, luister en beleef het mee bij;  
 NOSTALGIE


En heb jezelf een favoriet plaatje met een dierbare of romantische herinneringen, geef het door aan Mini en we spelen het een volgende keer af…..





 

 

 

 

 

 

HERFSTFOTO 


van de oude boerderij op Hof Espelo
 

 

 

 

 

 






EEN OUDE SAGE
 

 
Sagen, legenden, overleveringen doorverteld aan het open haardvuur van vader op zoon, ze grijpen, wel of niet aangedikt, terug op gebeurtenissen in een ver verleden….. Ook onze stad kent ze en het is vooral in de buurt van het Aamsveen waar ze hun oorsprong vinden. Het Aamsveen, een groot heide- en moerasgebied op de grens met Duitsland waar weliswaar turf voor de stad werd gestoken maar waar men na het invallen van het tweeduustern (schemering) maar beter weg kon blijven. Niet alleen wolven maar ook witte wieven en demonen dwaalden in deze onheilspellende omgeving rond die zelfs tientallen jaren werd gemeden omdat de zwarte dood (de pest) er dood en verderf had gezaaid.
 

 

 

 

 





 

 






DE ROOFRIDDER VAN DE HÖLTERHOF



Het huidige Huize Hölterhof dat textielbaron Gijs Jannink als zomerverblijf in 1913 liet bouwen heeft alleen de naam gemeen en ook het erve Hölterhof zal slechts zijdelings te maken kunnen hebben met een middeleeuwse walburcht die aan de rand van het Aamsveen moet hebben gestaan. Al in 1186 is er sprake van een Heer Wilhelm van Holte die de burcht zou hebben bewoond . Ook verderop in de geschiedenis komt de naam van Holte of van Holthe regelmatig voor die verwant zou zijn aan de van Loens op de borg te Enschede. Hoogstwaarschijnlijk was de burcht niet meer dan een versterkt huis, omringd met wallen en een gracht maar wel het machtigste bouwwerk in de omgeving. De laatste heer van Holte die we tegenkomen is rond 1590 een gevreesde roofridder die de omgeving terroriseert, boerderijen plundert, brand sticht, vee steelt en de oogst van anderen van het land rooft. Niemand durft iets tegen hem te ondernemen zelfs de Spaanse soldaten die Enschede bezetten niet. Tot men hoort dat Prins Maurits in oktober 1597 de stad Grol (Groenlo)op de Spanjaarden heeft veroverd en met zijn leger optrekt naar Enschede. Afgezanten van de Esmarke gaan de prins tegemoet en smeken hem een einde te maken aan de strooptochten van de Heer van Holte. Maurits stemt toe en selecteert een afdeling cavalerie die oprukt naar de burcht en de roofridder en zijn bende in de pan hakt. De overlevenden waaronder de Heer zelf worden naar Maurits gebracht die zijn kamp heeft opgeslagen aan de weg naar Hengelo bij het Wageler.    
Hij veroordeelt de rovers ter dood en laat ze samen met hun leider opgehangen op de Galgenmörsch aan de Kottendijk. Hun lijken worden begraven op de Bottenkamp (Boddenkamp) waar de boeren bij het ploegen honderd jaren later nog op de beenderen stuiten… De burcht en de bijgebouwen worden platgebrand en Maurits schenkt de ruïne en de omliggende landerijen aan de door de roofridder gedupeerde stad en burgers. Dit gulle gebaar maakt dat het terrein Allemansveld wordt genoemd waar vrij turf kan worden gestoken en men de ruïne sloopt voor de gewilde Bentheimer zandsteen waarna er van de burcht niets meer over blijft. Het terrein waar nog lang de sporen van de wal en de gracht te zien waren, is na eeuwen overwoekerd en als burchtplaats onherkenbaar geworden…. Toch leeft de sage voort en zoals zo velen heeft de tekenaar Hennie Kortink er zijn fantasie op los gelaten met als resultaat de hier afgebeelde fraaie prent… Men pleegde toen het terrein al was ontgonnen tot weilanden, archeologisch onderzoek waarbij werd ontdekt dat er wel degelijk een ronde met wallen en grachten omgeven huis moet hebben gestaan dat in vorm en ouderdom overeen kwam met de Hunenborg in het Volterbroek. Er zijn enige voorwerpen gevonden die wijzen op vroege bewoning en primitieve landbouw maar geen fundamenten van een huis.
Namen van de wegen in de buurt als de Sagenweg, Allemansveldweg en Hölterhofweg herinneren nog aan die geheimzinnige vervlogen tijden terwijl we nu rustig en veilig kunnen wandelen door het natuurgebied Aamsveen…….
Hoewel, je weet maar nooit……

;

             
            
Een luchtfoto van de Hunenborg in het Voltherbroek met links het Almelo Nordhornkanaal.
                                       Zo ongeveer moet ook de burcht Hölterhof er hebben uitgezien


 

 




Huize Hölterhof..
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZUIVEL IN DE RECLAME


Hoewel onze klas van eindjaar 1957 op de Stevenfenneschool nog
geen schoolmelk dronken, waren halverwege de vorige eeuw kinderen toch al grootverbruikers van melk. Zowel thuis als op school werd vlijtig melk gedronken. Het Zuivelbureau, de brancheorganisatie van de zuivelindustrie die tegenwoordig Nederlandse Zuivel Organisatie heet, wilde de melkconsumptie onder de jeugd graag hoog houden. Daarom kwam het Zuivelbureau in de loop der decennia met diverse campagnes die nog steeds in ons geheugen gegrift staan.
Veel Nederlanders zijn opgegroeid met zuivelreclame: de Melkbrigadiers, Joris Driepinter, Kaas uit het vuistje enz. De zuivelpromotie begon al in de dertiger jaren van de vorige eeuw. Na 1950 was Het Nederlands Zuivelbureau actief. In het buitenland werd het kaasmeisje ingezet, in Duitsland beter bekend als Frau Antje. De zuivelindustrie maakte reclame voor de eigen merken. Denk aan: het Mona-toetje of Niet vergeten, Frico eten!

           
Helden met melk

In eigen land maakte het
Zuivelbureau reclame voor zowel boter, kaas, als melk. De eerste grote melkcampagne begon in 1958. Kinderen die dagelijks een glas melk extra dronken, mochten lid worden van de M-brigade en kregen behalve een mouw-embleem ook een wimpel en gratis toegang tot attracties als Ouwehands Dierenpark en de Efteling. Het succes van de M-brigade overrompelde de organisatoren. Binnen een half jaar waren meer dan 320.00 kinderen lid geworden. Hun aantal zou nog groeien tot bijna een half miljoen.


Joris Driepinter

In 1965 lanceerde het Zuivelbureau
Joris Driepinter die dank zij de melk tot indrukwekkende krachttoeren in staat was. Joris kreeg nog meer impact toen hij vanaf 1967 op televisie zijn kunsten kon vertonen. Hij hield het 13 jaar lang vol.


Melk. De Witte Motor

Vernieuwend en grootschalig was de campagne Melk.De Witte Motor. Van “melk moet” naar “melk is je eigen keus.” Die boodschap werd grootschalig uitgedragen tussen 1983 en 1995 met advertenties, affiches en tv-commercials. Voor het direct contact met jongeren werd de popmuziek ingeschakeld: samenwerking met de Dolly Dots, aankleding van discotheken, sponsoring van de meeste Nederlandse popfestivals en een Milk House Disco. Na 1995 ging de Witte Motor in aangepaste vorm verder met reclame en activiteiten voor jongeren.


Het kaasmeisje

Bij de promotie-activiteiten voor kaas in het buitenland is sinds 1954 gebruik gemaakt van het kaasmeisje. Op initiatief van de Belgische vestiging van het Zuivelbureau werd toen
gezocht naar een embleem dat bij alle promotie-activiteiten kon worden toegepast. De destijds bekende affiche-ontwerper Donald Brun uit Zwitserland, schiep een kaasmeisjeslogo. Vervolgens werden echte meisjes aangekleed in de kleuren van het logo.


Frau Antje
"Guten abend, liebe Hausfrauen. Heute zeig ich Ihnen Käsetoast Hawaï." Zo begon Kitty Jansen in 1960 de eerste tv-commercial waarmee Het Nederlands Zuivelbureau zich tot de Duitse consument richtte. Dat was de eerste keer dat het kaasmeisje in Duitsland optrad als Frau Antje, een naam die zowel Duits als Nederlands klonk. Frau Antje werd een bekend fenomeen doordat zij in alle reclame voorkwam en zich ook in levende lijve manifesteerde bij belangrijke evenementen. Ze ging op de foto met veel bekende politici, artiesten en sporters.


Einde productpromotie
De toenemende concentratie van bedrijven in de zuivelsector leidde er toe dat de het accent verschoof van collectieve promotie naar voorlichting. In 2003 kwam een einde aan de productpromotie door Het Nederlands Zuivelbureau met uitzondering van de ondersteuning van de collectieve merken van Antje in Duitsland. In Nederland bleef als collectieve taak het (goede) imago van zuivelproducten te ondersteunen door middel van voorlichtingsactiviteiten.
 



  
           

 

                 
 

 

 

 

 

 

 

 





HERINNERING 


Gerrit denkt terug aan een bijzondere zomerochtend....




 

 

 

 

 

 

 

 

Het moet meer dan zestig jaar geleden zijn.

Een leuk feestje met vrienden en vriendinnen op zondagavond ergens in de stad. Uiteraard werd het later en later. We konden allemaal blijven slapen, maar ik was de enige die de volgende morgen aan het werk moest, de anderen waren student of hadden geen verplichtingen. Uiteindelijk pakte ik om kwart over vijf met tegenzin mijn oude fiets om nog even thuis te douchen en wat te eten en dan op weg naar Glanerbrug waar ik toen werkte.
Ik fietste rustig door de binnenstad toen mij opeens opviel hoe stil het er was en hoe de zomerochtendzon alles op die tijd zo pril en zacht verlichtte. Ik had het nog nooit eerder zo gezien.
Het maakte diepe indruk en ik ben het nooit vergeten….





 ZOMERMORGEN IN DE STAD



Ik peddel door de binnenstad.
Het uitgaansvolk is ‘t al zat.
De laatste kroegen zijn nu dicht,
de toren baadt in ‘t ochtendlicht.



Een nieuwe dag die net begon,
schaduwen door de morgenzon.
Zo heb ik de stad nog nooit gezien
en gebeurt wellicht nooit weer misschien.



Op de Markt heerst rust en vree,
’t Is half zes in Enschede.
Nog snel een plas achter de kerk,
om zeven uur moet ik naar m’n werk……

 

 

 

 

 

 

 

 






UITSLAG RAADPLAATJE SEPTEMBER...



Het raadplaatje was niet eenvoudig toch kregen we vier goede antwoorden binnen.
Het omgekeerde trappetje zit aan een gebouw op de hoek van de Zwedeweg en de
2e Emmastraat en was zoals de plaatjes laten zien bij veel bedrijven in gebruik.


De door loting verkregen winnaar krijgt de voor deze tijd van het jaar passende prijs;

Een echte lekkere Twentsche Bakleverworst.




 

 

 

 

 

 


S
lots Huishoudmarkt - Zwedeweg hoek 2e Emmastraat...
 


Kijkje op Harries stoffenmarkt, circ. 1960...
 


Confectiefabriek Gebr. Brasz
- Zwedeweg hoek 2e Emmastraat...
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 


NIEUW RAADPLAATJE


Voor de oplossing van ons nieuwe raadplaatje moeten we aan een gebouwtje denken met een van oorsprong een nautische functie, daarna vele andere bewoners gekend….. Sinterklaas is ook een tip...

Als er een lichtje gaat branden stuur het dan in.


We zien je puzzelresultaten graag  tegemoet bij;
 
 info@stefenfen.nl

 

 
Maar via de mail van Mini mag natuurlijk ook!
 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 


 






Mocht iemand van jullie deze maand nog in de verleiding komen om de Halloween kermis op het Volkspark te bezoeken, vergeet dan niet om voor ons zo'n heerlijke zuurstang of kaneelstok mee te brengen....... 



 

 

 

 

 

 

TOP

HOMEPAGE