In het Rijksmuseum
Twenthe bevindt zich dit prachtige oude houten
beeld van Jezus op een ezeltje met wieltjes. Het
werd in de middeleeuwen meegevoerd in de
Palmpaasprocessies waarbij op palmzondag de
intocht van Jezus in Jeruzalem werd gevierd.
Bijbelkenners onder ons
weten dat Jezus toen ze naar Jeruzalem gingen
aan twee van zijn volgers de opdracht gaf een
ezelin te organiseren waarop hij bij het
binnengaan van de stad plaats wilde nemen. Dus
niet als een koning hoog te paard maar als een
nederige dienaar. Hij werd door de inwoners der
stad jubelend ontvangen waarbij men kleding en
palmtakken op de weg legde.
Al sinds de vierde
eeuw werd deze intocht door de christenen
nagespeeld, het eerst in Jeruzalem zelf, daarna
verspreidde het gebruik zich over Europa. In
eerste instantie reed in de processie een echte
ezel met daarop een priester mee, maar dit werd
later vervangen door een houten exemplaar dat
werd meegedragen of zoals bij dit exemplaar, op
wieltjes werd voortgetrokken.
De uit de 14e eeuw
stammende palmezel in het Rijksmuseum komt niet
uit Twente maar uit Duitsland. Ook in Nederland
kende men deze processies in ieder geval in
Amsterdam en Utrecht maar ook in Oldenzaal. Ze
werden echter met de komst van de reformatie
verboden en afgeschaft. De protestanten vonden
het maar niks en oneerbiedig tegenover Jezus.
Vooral Erasmus sprak zich er laatdunkend over
uit. In de processies in het zuiden werden net
als in Jeruzalem palmtakken meegedragen waarmee
uit vreugde werd gezwaaid vandaar de naam
Palmzondag. In onze streken gebruikte men takken
van de gagel, buxus of dennengroen dat we ook op
de Palmpasens voor de kinderen terugvinden. Men
vermoedt dan ook dat de Palmpasenoptochten van
de kinderen een mengeling zijn van de processies
en een oeroud Germaans vruchtbaarheidsfeest..
Rond 1955 werden
de Palmpaasprocessies en de ezels in katholieke
streken in ere hersteld en als we deskundige
Adriaan Buter mogen geloven, en waarom zouden we
dat niet, werd in de wijk Dolphia al in 1938 een
palmezel meegedragen…. Voor zover ik weet, rijdt
de palmezel nog maar in enkele optochten mee.
Alleen in het Belgische Hoegaarden is het
gebruik nog in haar volle glorie te zien.
Ook Enschede kende
twee paasprocessies waarover ik in voorgaande
jaren al eens heb geschreven.
Op Goede Vrijdag
werd de eerste genaamd de “Kruisgang” gehouden
die twee uur duurde, waarbij onderweg werd
gebeden en die begon en eindigde in de Grote
Kerk op de Markt. Op Paasmaandag was er de
kortere en minder ingetogen “Emmausgang” die
eindigde op de Paasweide bij het Schreurserve
waar kramen stonden met etenswaren en spelletjes
werden gedaan. Het was de voorloper van onze
Paaskermis…
Beide routes zijn
bekend en voor de liefhebbers en degenen die
zo’n oude rondgang zelf nog eens willen maken,
zal ik ze hier op verzoek nog wel een keer
plaatsen……..