HET TWENTSE ROS

 

 

 



Geveltekens van paardenkoppen op een hooischuur....
 

 





HET TWENTSE ROS
We kennen het allemaal het steigerende witte paard op een rode achtergrond. FC Twente, Dagblad Tubantia en diverse andere Twentse bedrijven, clubs en organisaties gebruiken het als logo…
Wie denkt dat de populaire vlag al eeuwen oud is, heeft het mis. Pas bij de bouw van het Rijksmuseum aan de Lasondersingel in de twintiger jaren werd het ros door J.J. van Deinse geïntroduceerd en gepromoot om het Twentse zelfbewustzijn aan te wakkeren.
Eerst in 1981 werd het dundoek als officiële vlag van Twente erkend…
Waar komt dat Twentse ros vandaan? Welnu, van Deinse leende het van onze oosterburen uit de Duitse deelstaten; Nedersaksen en Westfalen waarmee hij Twente verbonden voelde.
Voor de oorsprong nemen we de tijdmachine die ons terugbrengt naar de vroege middeleeuwen tijdens de Grote Volksverhuizing die plaatsvond tussen ca.450 en 750 na chr.
Opgejaagd of verdreven door Aziatische volkeren als de Hunnen zochten Slavische en Germaanse stammen toevlucht naar het westen waarbij ze op hun beurt de daar wonende bevolking met geweld verdreven of zich er mee vermengden. Drie stammen, de Juten, Saksen en Angelen die in het huidige Denemarken(Jutland) en het Duitse Sleeswijk Holstein woonden, trokken zo richting het zuidwesten waarbij ze in Noord Duitsland, Groningen, Drenthe, de Gelderse Achterhoek, Salland en ook in Twente belandden. Of er strijd is geweest of dat men vredig het dun bevolkte land in de Twentse moerassen deelde, is niet bekend. Wel dat men ook hier niet genoeg levensruimte vond en op avontuur trok naar de Britse eilanden die kort daarvoor door de Romeinse bezetters waren verlaten.
Een oude legende verhaalt over twee Saksische broers Hengist en Horsa, waarin we al ons woord hengst en het Engels voor paard; horse, herkennen. Zij werden door hun stamhoofd aangewezen om met een leger de Noordzee over te steken teneinde in Brittannië nieuwe woongebieden te vinden of veroveren. De broers slaagden er in het vertrouwen te winnen van de Keltische koning Vortigern bij wie ze zich nederig meldden om hem te helpen in zijn strijd tegen de Schotten. De koning hapte toe waarna de broers schepen vol met Saksische krijgers en emigranten over lieten komen waaronder een Saksische schone die met de koning trouwde. Toen was er geen houden meer aan en wisten de Saksen langzaam maar zeker de macht over te nemen waarbij Hengist uiteindelijk koning van Kent werd en Horsa in de strijd met de Schotten sneuvelde…….
Het geeft niet geheel de werkelijkheid weer maar feit is dat Saksen, Angelen en Juten aangevuld met Friezen en misschien wel Tubanten uit Twente vanuit hun Hollandse nederzetting, het huidige (Sa(k)ssenheim?), de Kelten verdreven naar Wales en Ierland, de Schotten op afstand hielden en zichzelf vestigden in wat Angelland, later Engeland, zou heten. In de namen van Engelse graafschappen als bijvoorbeeld Essex en Sussex verwijst de laatste lettergreep sex nog naar Saks, terwijl we nog altijd spreken van Angelsaksisch wanneer we het over Engelse zaken hebben…
Komen we terug op het Twentse ros. In de Saksische godsdienst speelde het paard een grote rol. Het werd als een heilig en edel dier vereerd, misschien dat het daarom tot op de dag van vandaag geen kop en poten heeft zoals andere dieren maar een hoofd en benen. Bij speciale grote erediensten in een heilig bos of bij een heilige eik of steen werden ook vaak paarden geofferd aan de goden.
Het paard zou bescherming bieden tegen allerhande ellende en werd een Saksisch symbool dat op vaandels en wapenschilden werd aangebracht. Ook op de boerderijen werden twee zich kruisende paardenkoppen, waarmee waarschijnlijk ook de legendarische Hengest en Horsa werden vereerd, op de nok van het dak geplaatst tegen onheil als bliksem, brand, ziekte en misoogst.
Deze paardenkoppen vonden we tot in de vorige eeuw nog terug op het Twentse losse hoes dat veel overeenkomsten vertoonde met de vroege Saksische boerderijen.
Op het vaste land bleef Twente tot ca. 780 deel van een groot Saksisch rijk dat bijna geheel Noord-Duitsland omvatte en bestond uit diverse gouwen met ieder een eigen aanvoerder. Alleen in tijd van oorlog werd er een grote leider benoemd, dat was op het laatst hertog Widukind die de Saksische legers aanvoerde in de strijd tegen Karel de Grote die met grof geweld de Saksen wilde bekeren tot het christendom. Widukind en zijn soldaten hielden lang stand maar werden uiteindelijk verslagen waarbij Karel de Grote als afschrikwekkend voorbeeld 4500 Saksische edelen liet vermoorden.
Met de hardhandige onderwerping aan het christendom werd ook de verering van het paard, de heilige eiken en stenen verboden maar mochten de Saksen wel hun eigen oude wetten, de Lex Saxonum, behouden. De twee paardenkoppen maakten bij de veel boerderijen plaats voor christelijke geveltekens waarbij een kruis de boventoon moest voeren. Maar de boeren in afgelegen gebieden bleven, om in paardenjargon te blijven, halsstarrig, lieten zich moeilijk beteugelen, gooiden de kont tegen de krib en hielden de paardenkoppen op schuren en stallen in ere want je wist het maar nooit. De kerk bedacht toen een list. De paardenkoppen mochten wel, maar dan moesten er op de koppen een kruisje worden geplaatst als bewijs van overwinning van het kruis op het bijgeloof… Ook hiervan zijn/waren voorbeelden in Twente te vinden.
Uit deze geschiedenis komt dus ons Twentse ros voort. We zijn niet de enigen want ook het Engelse graafschap Kent waar Hengist en Horsa aan land gingen, heeft op haar vlag en wapen het steigerende Saksische ros net als veel Engelse en Duitse steden zoals Hannover……
Naast het Saksische ros hebben we met onze Duitse buren, onze landgenoten langs de oostgrens en op de Veluwe de Nedersaksische taal gemeen die sinds kort ook officieel erkend is…
“Loa’w de sproak en ’t ros in ere hoald’n”



 

 



Duitse postzegels...

 

 



Angelsaksische Hengist en Horsa..

 

 



Door de tand des tijds aangetast gevelteken werd door de boerderijentekenaar J. Jans
in de jaren dertig vastgelegd bij Tilligte...