* Hygiënische controle hoofd, handen, nagels
De meeste
klasgenoten zullen het zich nog wel
herinneren.
Voor de jaarlijkse
hygiëne op school kwam bij ons ook iemand
van de
afdeling Jeugdgezondheidszorg van de G.G.D. langs, om onze
lichaamshygiëne te peilen en aan de kaak te stellen.
Bij ons was dat zuster Nijenhuis, een al wat oudere
zuster. Ze kwam op een solex en ze droeg altijd een
zwart verpleegstersuniform. Ze controleerde je op
allerlei ongerechtigheden, ze inspecteerde je handen
of ze wel schoon waren en of je nagels geen
rouwrandjes vertoonden.
nagels
met rouwrandjes
van Gerrit voordat
hygiënische controle plaatsvond...
* Hoofdluis
Ook werden
onze hoofden gecontroleerd op hoofdluis.
Als ze “beestjes” tussen je haren zag wandelen en misschien ook een paar neten
zich op je
hoofdhuid hadden vastgeklemd, dan kreeg je een
briefje mee voor moeder met allerlei instructies hoe
ze de luizenbende diende aan te pakken. Ze moest
dan een bepaalde lotion bij de drogist kopen waarmee haren en
hoofdhuid behandeld moest te worden en daarbij ook een
stofkam om vluchtend ongedierte zoveel mogelijk te
grazen te nemen. Na een week moest de procedure
worden herhaald zodat de alsnog uitgekomen neten
eveneens het loodje hadden gelegd.
Ik weet nog vrij
goed hoe het ging, want ook bij mij waren er
“pietjes” geconstateerd die ik waarschijnlijk in de
warme zomervakantie op het platte land had
opgelopen, waar ik enkele weken
bij
kennissen van onze ouders
had
doorgebracht, samen met m'n zus.
*
Spuitjes en kruisjes
In de loop
der schooljaren werd door
'Jeugd Gezondheidszorg' van
de G.G.D.
allerlei
inentingen
gegeven die
ons moesten behoeden voor allerlei ziektes als
difterie, kinkhoest, tetanus, pokken, enz.
Behalve de spuitjes in onze armen werden er
ook kruisjes of krasjes gezet op de binnenkant van je
onderarm. Dat was toen het Mantoux onderzoek om te
kijken of je eventueel TBC had. De week erop kwam de
verpleegkundige terug en werd gekeken of de krasjes
ook opgelopen waren en zich bultjes gevormd hadden. Dan was het niet
goed.
Wat ik me nog kan herinneren
is dat een soort kroontjespen gebruikt werd om de
kruisjes aan te brengen.
*
Schooltandarts
Over een loszittende tand in ons melkgebit werd
vroeger
bij
ons thuis niet moeilijk gedaan.
Bij mijn zussen en mij paste
vader
de TFA techniek toe (trek floep au).
Daartoe bond hij een
stuk naaigaren om je wiebeltand en met een korte
maar krachtige ruk aan het draad trok hij de tand
zomaar uit je mond. Het kleinood stopte je 's avonds
onder je hoofdkussen, want niet zelden leverde dat
nog een aardige beloning op, in de vorm van een
dubbeltje.
Natuurlijk werd ook op school aandacht besteed aan
ons gebit.
De
schooltandarts kwam eens per jaar.
Hiertoe werd het kleine kamertje van Buma, achter
de grote glazen vitrine met de opgezette dieren,
als behandelkamer ingericht, compleet met
martelaarstoel en geniepige folterwerktuigen.
Op de dag dat jouw klas aan de beurt was, zat je de
hele tijd in opperste zenuwen lijdelijk te wachten
tot je naam genoemd werd en je je naar “het
kamertje”moest begeven. Je moest plaatsnemen in die
door iedereen zo gehate stoel en je moest je mond
wijd opensperren zoals een jong vogeltje dat doet wanneer die van z’n moeder wat lekkers krijgt. Maar
de tandarts was niet gul met lekkers, hij keek in je
mond en hanteerde de tandartshaak met het spiegeltje
en pulkte hier en daar wat aan je kiezen. Niet
zelden haalde hij er wat halfverteerde etensresten
uit, die er kennelijk in waren blijven hangen bij
een laatst genuttigde maaltijd of tussendoortje.
(Tandenpoetsen was toen nog geen prioriteit bij ons
thuis en dat heb ik in de loop van mijn verdere
leven tot mijn eigen
schade en schande ervaren).
Maar met een beetje geluk waren er geen gaatjes
geconstateerd en
bleef het alleen bij wat gepulk
hier en daar. Met een zucht van opluchting mocht je
dan de stoel en het kamertje verlaten en met een
gemene grijns
verkondigde je vervolgens de naam van
het volgende slachtoffer, die zich dan vol angst en
beven naar het martelkamertje begaf. Maar meestal
had je pech……dan moest er dus wel bij je geboord
worden en angstvallig hield je alle de handelingen
van de beul in de gaten. Het doordringende snerpende
geluid van de boor die door merg en been ging, water
dat gelijk met de boor door je mond gespoten werd,
het niet kunnen wegslikken en dan de pijn die we
allemaal vast wel kennen. Stijf van de zenuwen en
angst - je ogen wijd open gesperd - zat je in die
stoel naar het patroon in het plafond te staren.
Totdat het moment kwam dat het “gaatje” gevuld moest
worden. Je ontspande enigszins en slaakte een diepe
zucht want je wist dat dit de laatste handeling was,
die verder geen pijn deed. Daarna
mocht je uit de stoel en dan snel terug naar de klas.
Het volgende slachtoffer mag komen opdraven......!
* Schoolarts
De algemene gezondheid van kinderen op de
lagere scholen werd vroeger - net zoals heden nog steeds het
geval is - goed in de gaten gehouden in de zes
basisjaren.
Er
werd o.a. aandacht besteed aan:
- lengte en gewicht;
- mond- en keelgebied, spraak;
- hart, longen en buikorganen;
- houding en motoriek.
Bij dit onderzoek werd ook altijd één van de ouders
uitgenodigd. Meestal kwam je moeder mee.
Er werd niet alleen gelet op eventuele lichamelijke
klachten maar er werd ook geïnformeerd naar het
algehele functioneren o.a. op school en thuis.
Tevens kon sportadvisering aan bod komen.
Onze ouders konden ook terecht met vragen over
gezondheid- en opvoedkundige zaken.
Naast de controle van het gehoor en
gezichtsvermogen, lengte en gewicht, werd er ook
gelet op de houding, leefgewoonte, hygiëne,
verstandelijke en sociale ontwikkeling.
In onze jeugd kwam het ook vaak voor dat ouders
werden geadviseerd hun bleekneusje naar een
vakantieoord te sturen. Dat advies gaf men als er
bijv. gezondheidsklachten waren of als het kind niet
sterk genoeg was, maar ook wanneer het
lichaamsgewicht te veel onder de maat bleef.
Ik was ook zo’n schriel geval die zes weken
in zo’n tehuis heeft doorgebracht in Bergen aan Zee.
Tegenwoordig is dit niet meer denkbaar. Biovakantieoorden en
soortgelijke vakantiehuizen behoren tot de
verledentijd.
Gezonde voeding en leefstijl
zijn de ultieme voorwaarden voor een goed functioneren
van
lichaam en geest en we
dienen het in goede
conditie te houden!
|
|