\SUNTE
STEFFENSRIED´N
Stefanus was een prominent lid van de eerste
christelijke gemeente in Jeruzalem. Vol van
genade en kracht deed hij wonderen onder het
volk en predikte hij met vurige tong. Dit schoot
echter in het verkeerde keelgat bij de joden en
op beschuldiging dat hij zich tegen de wetten
had gekeerd, werd hij voor de Sanhedrin ( hoge
raad) gesleept waar zijn krachtig verweer de
hoge priester deed knarsetanden. Hij werd
veroordeeld waarna men hem buiten de muren van
de stad wierp waar een menigte uitzinnige joden
hem stenigde. Stefanus bleef echter tot de
laatste dodelijke steen hem trof, getuigen van
zijn geloof. Deze heldhaftige houding leverde
hem de titel, allereerste martelaar van de
vroeg/christelijke kerk op…. Of hij daar in zijn
laatste momenten heeft gedacht is onzeker. Zeker
is wel dat hij nooit heeft kunnen bevroeden zes
eeuwen later nog eens tot beschermheilige der
paarden te worden gebombardeerd. De goede ziel
heeft, zover bekend, nooit een paard bezeten,
laat staan dat hij zich om het lot van deze
edele dieren zou hebben bekommerd.
Zijn benoeming tot paardenheilige is slechts te
danken aan zijn sterfdag op 26 december. Deze
datum paste de kerk uitstekend in haar strijd
tegen de niet uit te roeien heidense zeden en
gewoonten in Noord Europa. Wat de zendelingen
ook probeerden, hoe de christelijke legers ook
moorden, de Germaanse stammen in onze streken
vertikten het de feesten en rituelen van hun
voorouders af te zweren. Vooral het joelfeest
(nu nog heet kerst in Scandinavische landen Jul)
een dertien dagen durend midwinterfestijn
waarbij het er stevig aan toe ging, dus heidens,
was een gruwel voor de paus en zijn predikers.
Toen bleek dat er geen enkele remedie was,
besloot men de heidense feesten een christelijk
karakter te geven( kerstenen) om zo via de
geleidelijke weg het kwaad uit te drijven.
Als eerste moest men een alternatief vinden voor
de midwinternacht, de langste nacht waarin er in
het luchtruim vreemde en geheimzinnige dingen
gebeurden maar waarna het licht terugkeerde.
Hier gooide de kerk de geboorte van Jezus in de
strijd, ook een wonderbaarlijke gebeurtenis met
een blinkende ster aan de hemel en was Jezus
niet de brenger van `Het Licht`? Het lijkt mooi
maar zelfs de meest bijbel vaste godsgeleerden
twijfelen aan de nacht van 24 op 25 december als
geboortedatum van de verlosser. Immers bij
Bethlehem zijn in deze tijd de nachten kouder
dan bij ons en geen enkele herder , ook geen
eenvoudige, zal het in zijn hoofd halen met zijn
schapen in het veld te overnachten. Maar het
doel heiligde de middelen en de Germanen vonden
het best als er maar uitbundig kon worden
gefeest.
Zo was het ook op de tweede ochtend na
midwinter, dus 26 december, een vast gebruik om
de paarden van stal te halen en deze niet
gezadeld naar heilige bronnen te voeren, waar ze
werden gedrenkt om ziekten en winterstijfheid te
voorkomen. Het paard was voor de Germanen een
heilig dier dat door de goden aan de mensheid
was geschonken. Een echte Germaan wilde dan ook
niet na zijn dood zonder zijn paard worden
begraven. Dat wij bij een paard nu nog spreken
van hoofd en benen terwijl alle andere dieren
een kop en poten hebben, stamt nog uit die tijd.
Na het drenken werd een rituele rondgang langs
de landerijen gemaakt met als doel een goede
oogst waarbij op de erven die men aandeed het
bier rijkelijk uit de drinkhoorns vloeide.
Met het opdragen van dit gebruik aan Stefanus
die in onze streken Sunte Steffen werd genoemd,
hoopte de kerk een einde te maken aan de
drankgelagen en de onzedelijkheden die daaruit
voortkwamen. In de middeleeuwen zegende een
priester op die dag de paarden door ze drie
rondjes rond de kerk te laten draven.(zie oude
tekening) Ook het hooi en het drinkwater voor de
edele dieren werden gezegend. Met breidde het
gebruik uit door ook aandacht te schenken aan
het andere vee. Armen en kinderen trokken ‘s
morgens met een bosje stro of een wortel voor
het vee langs de boerderijen en kregen in ruil
een snee brood met dikke boter.
Maar wat er door de eeuwen heen ook veranderde,
de combinatie omritten te paard dat Sunte
Steffenried´n of Sunte Steffensjaag´n heette en
`zoep´n en angoan` hield nog tot in de vorige
eeuw stand. Geen wonder dat Tweede Kerstdag ook
wel `Zoepsteffen` werd genoemd.
Het gebruik dat het vee op die dag extra goed
werd verzorgd en dat de boerenzoons er met de
paarden op uittrokken om her en der een drankje
op te halen en verkering te zoeken, bestond in
de zestiger jaren van de vorige eeuw nog in
Drenthe en bij ons in Overijssel.
Er zijn landelijke rijverenigingen die het Sint
Steffenrijden nog in ere houden terwijl er
diverse rijverenigingen zijn die de naam van de
heilige dragen…..
Of het er daar nog heidens aan toe gaat????