DE WAARBEEK...

 

 

 

 



 

 





De Waarbeek kennen we allemaal, maar toen ik de bijgaande foto tegenkwam, waarvan ik moet zeggen dat er mooiere van het pretpark bestaan, moest ik toch even de boeken raadplegen want het ging me om het opschrift.
Voor de geschiedenis van deze, in onze jeugd topattractie, moeten we terug naar het jaar 1923.Bij een openbare verkoop kochten de gebroeders Smit een door de Hengelose fabrikantenfamilie Hulshoff Pol in vroeger jaren aangelegde Engelse tuin. Deze bestond uit twee vijvers (foto boven), een tennisbaan en een theekoepel gelegen op wat eens de gronden waren van het oude erve de Waarbeek.
In 1924 openden de ondernemende broers hier “Theehuis de Waarbeek”. Een theehuis was in die dagen de grote mode en erg in trek als pleisterplaats bij de uitstapjes makende elite.
Maar de broers wilden een groter publiek en maakten een van de vijvers tot een roeivijver en plaatsten diverse nog eenvoudige speeltoestellen voor de jeugd. Dit sloeg aan en de bezoekersaantallen namen dermate toe dat er een treinstationnetje werd geopend aan de lijn Enschede-Hengelo achter “de Kettingbrug” ook al zo’n bekende aanlegplaats voor dagjesmensen. Men bereikte van daaruit via een wandeling door het bos de Waarbeek. Toen het Twentekanaal werd gegraven was deze toeristische route natuurlijk niet meer mogelijk.

                     

De eerste grote attractie werd in 1930 de zogenaamde “Rodelbaan” die eigenlijk een achtbaan is.
Deze werd bedacht en ontwikkeld door een ingenieur van een van de Hengelose metaalbedrijven en door het personeel van de Waarbeek zelf gebouwd. Ook het Theehuis onderging een metamorfose.
De meeste van ons kennen de verdere ontwikkelingen van het pretpark uit eigen ervaring..... vooral als die begon met de plezierboot de Hilda vanuit de Enschedese haven.... en nu is Adje de baas...
De oplettende lezer zal zeggen; "de Waarbeek, mooi, maar wat heeft dat, buiten dat veel Enschedeërs er naar toegingen, met Oud-Enschede te maken?
Alles, want de Waarbeek en ook de Kettingbrug zijn oud-Enschede of liever gezegd tot 1934 gemeente Lonneker en van 1934 tot 1937 Enschede. Toen Enschede en Lonneker in 1934 samen werden gevoegd, was er nog een kaper op de kust die net als Enschede ruimte te kort kwam voor de arbeiders in haar groeiende metaalindustrie. Dus probeerde Hengelo het ook maar eens door grote delen van Boekelo,Twekkelo en Groot Driene op te eisen. Enschede was weliswaar genegen grond af te staan maar deze eisen waren toch wel te gortig waarbij nog kwam dat de inwoners een toevoeging bij Hengelo totaal niet zagen zitten. Veel inspraak had men toen niet en uiteindelijk ging Enschede akkoord met Groot Driene en een deel van Twekkelo en in dat laatste gedeelte lagen zowel de Waarbeek als de Kettingbrug. En zo kon het gebeuren dat op 1 mei 1937 niet minder dan 943 inwoners zonder te verhuizen van Enschede naar Hengelo gingen. Gelukkig bleef Boekelo bij Enschede anders waren we ook nog Bad Boekelo als attractie kwijt geweest.....